Weekend van uitersten - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van fiekeandniek - WaarBenJij.nu Weekend van uitersten - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van fiekeandniek - WaarBenJij.nu

Weekend van uitersten

Door: Niek en Fieke

21 November 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

De laatste week van Ortho hebben we leuk afgesloten door met de hele fysiostaff te gaan lunchen. Het waren geen sandwitches maar eerder stukken vlees,pizza's etc. Wel erg lekker en gezellig!
Verder hadden we dit weekend wat speciaals gepland. Alle huisgenoten wouden een keer naar Soweto dus dit weekend was het zover. Wij hadden (met z'n vieren) een autotje gehuurd voor 2 dagen zodat we zondags ook nog wat leuks konden doen. Maar eerst zaterdag dus naar Soweto...
Soweto is een buitenwijk van Johannesburg waar over het algemeen arme donkere mensen wonen. De laatste jaren is het steeds toeristischer geworden omdat veel mensen willen zien wat er allemaal is gebeurd daar en gewoon om te kijken hoe die mensen daar leven. Toen we daar aankwamen met ons busje (met gids) kregen we eerst een ander deel te zien. Hier stonden namelijk hele dure (grote) huizen met allemaal mooie tuintjes enz. Maar al gauw kwamen we in het arme deel, veel kleine huisjes dicht op elkaar zonder electriciteit. We kregen ook de mogelijkheid om zo'n huisje van binnen te bekijken. 2 Slaapkamers en in het midden een lege gezamelijke ruimte. Hier woonden dan zo'n 8 mensen in. Best klein dus! Zo stonden hele oppervlakten gevuld met dit soort huisjes. Daarna was het tijd om naar de markt te gaan. Hier hebben we met z'n allen rondgelopen en dingen geprobeerd: Stukje hart gegeten van een koe, het lokale Johannesburg bier gedronken en we zijn ook verlost van alle geesten en pijntjes door een medicijnman. Daarna nog een huisje bekeken, een iets luxere dat wel. Tegenover zat het ziekenhuis, de grootste van Zuid-Afrika. Hier werden elke dag zo'n 100 baby's geboren en zijn gespecialiseerd in steek en schotwonden. Genoeg mensen om op te oefenen in ieder geval.
Hiervan moesten we even bijkomen in een shabeen (cafe). Half 12 aan het bier, dat overigens 70Eucent kostte voor 750ml. Je zou je hier dus best een avond kunnen vermaken. Busje weer in gegaan om vervolgens naar de kerk te gaan. Een super grote kerk waar vanalles is gebeurd. Deze is bijvoorbeeld ingevallen door de politie toen ze er van verdacht werden illegale bijeenkomsten te hebben. De kogelgaten zaten nog in het plafond. De gids wist verder nog enkele mooie verhalen te vertellen over de gebeurtenissen in en rond de kerk.
Toen zijn we gaan eten in een restaurantje, erg lekker zuid-afrikaans eten gehad. Helaas begon het vanaf toen ook echt te gieten en onweren. Daarom konden we daarna niet meer huisjes van binnen bekijken maar gelukkig had de gids nog genoeg andere dingen. Het Nelson Mandela museum bijvoorbeeld, dit is zijn huis omgetoverd in een museum. Onze gids had dit ingericht dus ook hier weer mooie verhalen. Hierna nog 1 ander museum bezocht, het Hector Pieterssen museum. Dit gaat over een jongen die is neergeschoten door de politie tijdens een demonstratie. Dit omdat de regering de taal wou veranderen van Engels naar Afrikaans, maar niemand sprak die taal daar en ze waren het er dus niet mee eens. Er zijn toen tal van mensen omgekomen maar Hector is de bekenste omdat daar een foto van in het nieuws is gekomen die de hele wereld heeft gezien.
Dit was tevens het laaste van de Soweto tour, snel naar huis gereden om even te eten en toen lekker naar bed. Gingen zondag om half 6 opstaan om naar Pilanesberg te gaan.
Pilanesberg:
Wederom weer slecht weer toen we opstonden maar toch allemaal goed gemutst om dieren te spotten. Toen we in het park aankwamen kregen we bijna gelijk een neushoorn te zien dus onze dag was al snel goed. Verder nog: Giraffen, impala's, andere hert soorten, 2 Olifanten, Hippo's en vooral een mooie omgeving gezien. Toen alle foto's waren gemaakt zijn we verder gegaan naar Suncity. Helaas was de sun niet in de city dus konden we niet naar het zwembad. We zijn wel naar Lost city geweest, dit is een groot superdeluxe hotel met allemaal beelden, muurschilderingen en tierelantijnen. Verder kon je nog naar het dak van het hotel zodat je een mooi uitzicht had over het park: zie de foto's. Het was wel allemaal wat anders dan we verwacht hadden maar wel leuk om een keertje gezien te hebben.
Deze week op een nieuwe afdeling begonnen: Chest. Hier hebben wij niet veel van gehad op school en ze doen hier de dingen anders dan in Nederland dus het is wel even wennen en leren. Maar gelukkig hebben we een fanatieke begeleidster die ons overal mee wil helpen de eerste week. We begonnen gelijk goed op de Intensive care afdeling, heb je ook gelijk het ergste gehad. Maar over het algemeen zullen we gewoon de mensen in het ziekenhuis behandelen in de Wards. We houden jullie op de hoogte hoe ons dit afgaat.
Verhaal is weer lang genoeg dus tijd om er een eind aan te breien.
Fijne week!

Groetjes, Kus

Fieke en Niek

• 22 November 2006 - 23:14

Rietje:

Weer het hele verhaal gelezen, Ga zo door! Haal er uit, war er in zit.Geweldig! Geniet!

• 23 November 2006 - 17:53

Marie.:

Hoi Fieke en Niek,
    Het was een heel verhaal om te lezen, maar zoals gewoonlijk weer boeiend. Jullie krijgen goed de gelegenheid om ook wat van Zuid Afrika te zien.
    Het is bij ons nat en vies weer.Druk met Sint en Piet volop aan het inkopen voor het heerlijke avondje.
    Verder gaat alles goed in Beemte. En Fieke de buik van Jenneke groeit als kool. Het gaat heel goed met haar.Sucses verder met jullie stage,en goed op jullie zelf blijven passen.

Liefs van
    Marie.