1e week Chest - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van fiekeandniek - WaarBenJij.nu 1e week Chest - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van fiekeandniek - WaarBenJij.nu

1e week Chest

Door: Niek en Fieke

28 November 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo Allemaal!!

Hoe is het met jullie?? Op de site is het de laatste tijd wat rustiger, dus jullie zijn vast allemaal al druk met sinterklaasgedichtjes enz, gezellig!! Hier gaat het zn gangetje. We zijn al aardig ingeburgerd op Chest. Het valt ons tot nog toe wel mee wat we voor patienten zien. Wat de ernst van de gevallen betreft. Daarnaast blijken we ons aardig te kunnen redden met onze Nederlandse chest kennis. We hebben al een boek geleend in de bieb over onderzoeksmethodes van het ademhalingssysteem en hebben daar al redelijk wat uit kunnen lezen/leren. Ook zijn de fysio`s erg hulpvaardig, dus als we ergens niet uit komen of iets fout doen schieten ze ons wel te hulp. Gelukkig hoeven we niet al te gekke dingen te doen, uitzuigen bevoorbeeld mogen we niet. We zijn nu wel onze klop- en vibreer- technieken aan het bijspijkeren. Is alleen jammer dat we t in Nederland niet meer toepassen omdat uit onderzoek is gebleken dat het niet werkt. Terwijl we er nu juist allebei feeling voor beginnen te krijgen! Naast het kloppen en trillen is het vooral veel uitleggen aan patienten hoe ze moeten ademhalen en hoesten. Dat is niet altijd even makkelijk, aangezien voor de patient en voor ons het Engels niet de eerste taal is.
Het weekend hebben we ons ook weer prima vermaakt: zaterdag vnl aan het zonnebaden geweest (en een beetje zwemmen en hardlopen), `s avonds gaan stappen in Hatfield. Zondag heerlijk uitslapen en weer een beetje sporten. En zoals dan blijkt is het weekend alweer voorbij, veel te snel natuurlijk. Het is nu dus nog twee weken op Chest en dan zit de stage erop. Die laatste vrijdag is er een braai met de hele fysio afdeling buiten bij het hoofdgebouw. Normaal gesproken is dat ongeveer met kerst, maar omdat we anders al weg zijn hebben ze t naar voren gezet, leuk he!! Dus eerst nog een echte Zuid Afrikaanse braai en dan wordt het afscheid nemen, dat is ook wel weer raar.
We zijn al een beetje bezig met de reis die er dan aan zit te komen. We hebben 18 dasgen om naar Kaapstad en weer terug te komen. Hebben al vanalles moois in de planning: onder andere Drakensberg, Durban, East London, Port Elizabeth, Kaapstad en Bloemfontein. Daar kijken we al heel erg naar uit. 9 December willen we vertrekken. Dus hopelijk wordt het dit weekend wel een beetje mooi weer, anders komen we zo blank terug, dat is natuulijk niet de bedoeling ;)

Groetjes en een dikke kus maar weer!!

Niek en Fieke

• 28 November 2006 - 15:48

Arno:

Eey luitjes!!
    Tis idd btje rustiger op de site maar dat betekent niet dat we jullie verhalen niet lezen en vet jaloers zijn hoor...haha! Top om te horen dat de stage goed gaat en de weekenden te snel voorbij zijn, goed teken natuurlijk! Hier ist ongeveer hetzelfde; de weken vliegen voorbij, weekende te kort en het aftellen tot het nieuwe jaar is begonnen. Tis trouwens wel lekker weer de laatste tijd, rond de 13 graden en weinig regen..nog geen muts nodig dus :) Verders alles goed trouwens! Eerste stratenvolleybalwedstijd 1-1 :(
    Succes vd week, kzal je ook ff mailen Niek...
    x Arno

• 28 November 2006 - 20:02

Sarina Veldhuis:

ha die frits en niek,
    nou lekker zeg dat de stage tot zover goed is verlopen en dat jullie er nog en vakantie achter aan plakken want Zuid Afrika is echt een heel mooi land dus geniet er nog maar van en frits tot gauw !!!!! dikke knuffel vanuit Nederland

• 01 December 2006 - 12:34

Veldstra:

we lezen elke keer je berichten maar van anwoorden komt dan vaak niet ik moet eerst overleggen of ik datwel mag schrijven,of het wel door de beugel kan(censuur)Maar nu waag ik het er op ben even alleen,leuk dat het zo goed gaat en sla er maar rustig op los schaften ze het daar ook wel af ze moeten ook met de tijd mee nog veel plezier en groeten van af deze kant dooeeiii

• 01 December 2006 - 18:17

Linda:

Heeey Fieke en Niek,
    Eindelijk jullie site ook gevonden (via via gehoord natuurlijk). Ik las altijd alleen die van judith en/of nienke.
    Fijn dat jullie het ook naar je zin hebben. Leuke verhalen ook!!!
    Veel succes en plezier nog daar en geniet van het reizen straks.
    Groetjes Linda

• 03 December 2006 - 11:44

Carien/Erik Vorden:

Hallo Fieke en Niek,

Elke week lezen wij jullie dagboek en bewonderen we de foto's

• 03 December 2006 - 11:55

Carien/Erik Vorden:

Nou lieve mensen hier volgt de rest van ons bericht, er liep een kat over het toetsenbord, vandaar maar een gedeeltelijke zin.Het klopt inderdaad wat jullie schrijven dat het rustig is met reacties,vorige week ook alles gelezen maar druk,druk en dus niet gereageerd.Ik was verbaasd te lezen dat jullie stagebegeleiders bij jullie op bezoek komen om jullie stage te beoordelen.Afgelopen week hebben Erik en ik ook stagebezoeken bij onze leerlingen afgelegd maar dat beperkt zich tot de Achterhoek en delen van Gelderland, dus dat is andere koek.Misschien moeten we beide eens solliciteren naar zo'n job,niet slecht.Alles gaat hier zijn gangetje, het is nog steeds herfst met rare temperaturen en het lijkt er nog niet op dat we richting Kerstmis gaan.Geweldig dat jullie na het beeindigen van jullie stage nog even van Zuid-Afrika kunnen genieten.Op dit moment gaat het even een stukje minder met Erik,vorige week zondag tijdens een tenniswedstrijd voelde hij zich niet goed, dit gebeurde van de week nog een keer.na een bezoek aan de huisarts en daarna aan het ziekenhuis blijkt dat het ECG onrustig is en moet hij volgende week naar de cardioloog.We hopen dat e.e.a. goed uitpakt en dat de berichten goed zijn.Nou nog heel veel succes met jullie stage en tot lezens en alle goeds!!!!!

• 05 December 2006 - 14:29

Rietje:

Dag Niek en Fieke, Ik heb Sinterklaas vanmorgen een hand gegeven en dat kunnen jullie niet zeggen, maar jullie maken daar genoeg mee! Leuk om te lezen. Nog veel plezier de laatste weken. Groeten...

• 07 December 2006 - 13:50

Hermien:

Lieve Niek en Fieke
    Het weer is hier vandaag superslecht:veel regen en harde wind en daarom ben ik maar even achter de computer gekropen in de hoop nog een nieuw berichtje van jullie te lezen,maar helaas. Jullie zullen het wel te druk hebben met de voorbereiding op de komende reis neem ik aan. Ik wens jullie,ook namens Wim, oma's en opa een prachtige reis toe, zonder veel problemen en hoop jullie boordevol verhalen op 28 december weer gezond terug te zien. Groetjes en een dikke kus Hermien.