Laatste week "normale" patienten - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van fiekeandniek - WaarBenJij.nu Laatste week "normale" patienten - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van fiekeandniek - WaarBenJij.nu

Laatste week "normale" patienten

Door: Niek en Fieke

14 November 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Afgelopen week was weer een super mooie week! We hebben de hele week redelijk wat kunnen doen op stage, in de ochtenden vooral. Dan gaan de dagen wel snel, alleen jammer dat er in de middagen niet zoveel te doen is. Ivm de komende vakanties en kerst wordt het ziekenhuis steeds leger. Er ligt nu ongeveer de helft van het aantal patienten dat er eerst lag. Dus hebben we in de wards niet zoveel te doen op dit moment. De patienten die daar liggen zijn niet erg interessant, doordat ze maanden in bed liggen met hun been of hoofd in tractie. Je moet dan telkens dezelfde oefeningen doen om hun mobiliteit te behouden. We hebben onlangs wel gezien wat het resultaat is wanneer dat onvoldoende gedaan wordt, dus het nut zien we er zeker wel van in.. Dit is onze laatste week op de afdeling orthopedics, wel jammer dat we nog geen operatie hebben mee kunnen kijken op deze afdeling, misschien kunnen we dat nog regelen. Vanaf volgende week gaan we stage lopen op de afdeling Chest. Daar gaan we veel met patienten in de wards aan het werk. Judith en Nienke lopen er nu stage en we krijgen al spannende verhalen te horen over tumoren, HIV (ze noemen dat hier RVD, vandaar dat we de eerste weken dachten dat het nogal meeviel met de HIV patienten hier...)TBC en meer van dat soort gezelligheden. Dus dat wordt hele dagen met mondkapje en handschoenen rondparaderen. Het is wel vervelend dat de files (dossiers van de patienten) hier heel chaotisch in elkaar zitten, waardoor je vervelende situaties kan krijgen met gevaarlijke ziektes, goed opletten dus! We hebben ook allebei onze tussentijdse beoordeling terug en die was voldoende/goed, dat is dus mooi, zijn op de goede weg!
Afgelopen week zijn we ook eindelijk naar een training van de plaatselijke touwtrekvereniging geweest. We hadden al een poosje contact met Oosie, via de mail. Hij is een van de bestuursleden en wilde ons wel op komen halen. Donderdagavond zijn we meegeweest, Niek heeft er flink wat Black Label (plaatselijke Grolsch) ingegoten en Fieke heeft meegedaan met de training. Was erg leuk, maar ook wel erg pittig. Vandaag (dinsdag) begint de spierpijn pas echt af te nemen. Na de training werd het nog gezellig gemaakt in het clubgebouw. Er werden 2 gitaren en een banjo tevoorschijn getoverd en flink wat liedjes in het Afrikaans ter gehore gebracht. Was super gezellig! Niek heeft zelfs nog even gitaar kunnen spelen, dus die was ook helemaal in zn element. Daarna zijn we weer veilig teruggebracht. Komende donderdag gaan we nog een keer mee, we hebben allebei op onze eigen manier de smaak te pakken ;).
Het weekend was er feest: Judith werd 22. Ze was er al weken mee bezig, dus wij ook.. Overdag hebben we lekker kalm aan gedaan, omdat het behoorlijk warm was. Lekker gezonnebaad in de tuin en bij het zwembad. Natuurlijk hebben we de ZA`se taart mogen proeven. `s Avonds zijn we gaan eten bij de Chinees in Hatfield (dichtbij het uitgaanscentrum), daarna een Mc Flurry gehaald, ze hebben hier de smaak Oreo`s, echt geweldig!! (Vind Fieke uiteraard) En vervolgens richting de kroegen vertrokken. Was weer een mooie avond.. We zijn eerst naar een soort Bob Marley achtige tent geweest, beetje alto, wel aparte muziek.. Vervolgens naar een van onze vaste discotheekjes geweest, goede afsluiting van de week! Zondag was voor Niek een heeeele rustige dag, tot 14.00 in "coma" gelegen.. Nog wat van de zon genoten en wat baantjes getrokken om het bier en de cider eraf te zwemmen. Tja, dan is het alweer voorbij. Deze week zijn er begeleiders vanuit Nederland van het Saxion op bezoek (voor de insiders: Henk H en Menno P). We hebben ze gisteren een rondleiding op de afdeling en de wards gegeven. Ze waren erg enthousiast over het verloop van de stages. Gelukkig werd er door onze begeleiders ook alleen maar erg positief gesproken over ons. `s Avonds werden we door de heren mee uit eten genomen, daar wordt natuurlijk geen nee op gezegd. We mochten zelfs zelf kiezen waar. Was vanzelfsprekend heel lekker en erg gezellig met zn zessen, en natuurlijk mooi dat we een keer echt iets van ons collegegeld terug zien!! Komende vrijdag zijn we uitgenodigd voor een lunch met de afdeling fysio van het ziekenhuis. Daar gaan we met zn vieren naartoe. Dit weekend gaan we naar Soweto (de sloppenwijk van Johannesburg, naar Pilanesberg (wild park) en Suncity (luxe dorpje met casino, grote hotels en een kunstmatige zee). We hebben dus nog heel wat te zien en te doen!!
Hoe is het bij jullie dan? Leeft de sinterklaas en kerst al volop? Hier staan de kerstbomen ook al. Erg vreemd met 30 graden.

Veel plezier met de voorpret!!

Groetjes en x

Niek en Fieke

• 14 November 2006 - 22:36

Hermien En Wim:

Hallo luitjes; weer een leuk verhaal. Op dinsdagavond altijd nieuwsgierig of er weer iets nieuws door jullie te melden is. Fijn dat er positief op jullie stage is gereageerd en dat jullie iets van het college geld hebben teruggevorderd. Hier is het guur weer hoewel de temperatuur donderdag oploopt naar 17 gr. Nog niet echt winters. Zaterdag komt Sinterklaas in Nederland dus kunnen we de schoen weer zetten. Kerst leeft nog niet erg. Vanavond hebben we een etentje gehad aan de Vloed met collega's van ProWonen. De soep, pilaf, chili con carne en toetjes vonden gretig aftrek. Het was erg gezellig.
    Jullie gaan een interessant weekend tegemoet dus geniet ervan!
    Een heel fijne week en tot horens. Groetjes.

• 15 November 2006 - 10:58

Arno:

Jeetje wat wil ik graag die kant op...klinkt super die weekenden met het mooie weer!! Hier ben ik al blij als ik 's ochtends droog naar stage/werk kan fietsen :S
    Chill dat jullie een goede beoordeling hebben gehad natuurlijk..altijd fijntjes! En weet je waar je echt punten mee scoort daaro (denk ik dan he), als jullie die dosiers van de patienten ff logisch indelen. Gekleurde tabbladen zien te regelen en dan alles logisch indelen..denk dat ze daar wel heel blij mee zijn. Worden jullie iig niet snel vergeten :) Neem aan dat er genoeg dossiers zijn dus dan komen jullie die middagen ook wel door haha.
    Aankomend weekend wordt ook weer mooi lees ik wel weer, vooral Sun City is 'impressive' dus zwembroek en fototoestel mee zou ik zeggen :)

Geniet ervan! Ciao x Arno

• 18 November 2006 - 14:42

Rietje:

Heej Niek en Fieke, Ik ben weer bij gelezen. Als ik alles zo lees, dan zou ik ook wel zo'n stage gehad willen hebben in mijn schooltijd. Geweldig toch, om dit allemaal mee te maken. Succes en geniet! Groeten uit Laren Gld.

• 19 November 2006 - 16:56

Karlijn:

Zoals gewoonlijk weer een leuk verhaal om te lezen!!Hoe was het in Soweto??
    Ben er zelf ook geweest,was erg indrukwekkend!!
    Maar allebei Gefeliciteerd met jullie tussentijdse beoordeling!!
    Hier gaat alles gewoon zn gangetje,veel werken nu vlak voor de kerst. Veel regen en donker weer.Ben jaloers op jullie..ruilen??
    Nou have fun nog daaro en tot de volgende keer maar weer :)!!
    Groetjes!!!

• 22 November 2006 - 18:17

Veldstra:

de leeg loop van het ziekenhuis is dat inverband met de kerst of door de aanwezichheid van twee therapeuten ik vraag het me af? het gaat verder prima met jullie zo te lezen in je mail.de drank en het uitgaan loopt ook goed ligt Niek alleen in coma of ligt er ook nog iemand anders uit te slapen van de vermoeiende avond ervoor groeten Velstra

• 23 November 2006 - 07:19

Ton Salari:

Dag Niek,

Afgelopen week hebben jullie bezoek gehad van Henk Hoekman en Menno Pistorius.
    Goed te vernemen dat alles prima verloopt en jullie het naar jullie zin hebben.
    Ik heb ook begrepen dat jullie begeleider(s) graag contact met mij als SLB-er wil(-len) hebben. Kun jij naam, telefoonnummer en momenten (graag wat meer)aaangeven waarop ik dan vervolgens kan bellen?

Groeten, veel plezier en succes met de resterende periode.

Ton Salari - SLB-er.